INGENMANDSLAND

 Iscene /  Politiken /  Jyllands-Posten /  Frederiksborg Amts Avis /  Out & About /  DETSKUDUSE.DK

En Mungo-musical om tro, håb og ufo’er!

Nu kaster vi os over at genopdage musicalgenren på Mungo Park! Og vi har ikke 20 dansere, et kæmpe orkester eller en drejescene – i stedet byder vi på en rå og intim musical, hvor skuespillerne selv er live-band! Så dans med ud bag stjernerne i selskab med en række velkendte og nyere danske sange.

INGENMANDSLAND handler om de vidunderligt frustrerende spørgsmål: findes der ufo’er eller ej? Og prøver de at kontakte os?

Den ret så almindelige Orhan har lige begravet sin far som han ikke rigtig kendte. For faren havde en ufo-oplevelse tilbage i 80’erne, som ifølge familien gjorde ham så mentalt ustabil at han forlod dem. Blandt de få ting Orhan arver finder han en mystisk båndoptagelse adresseret direkte til ham. Efter at have hørt båndet kan den ellers logisk tænkende Orhan ikke slippe spørgsmålet om, hvem hans far mon var, og hvad disse ufo-oplevelser gik ud på. Han begiver sig derfor ind i det danske ufo-miljø anno 2022 for at finde svar.

Herfra udspiller der sig et kærligt og kritisk portræt af det globalt voksende ufo-miljø, der rejser spørgsmålet om hvorfor ufo-feberen spreder sig så hurtigt igen i dag? Det bliver videnskabeligt, romantisk, okkult og humoristisk!

Medvirkende: Alexander Mayah Larsen, Nana Morks, Henrik Prip, Søren Birch Plum Dramatiker: Nanna Plechinger Tüchsen Instruktør: Anna Malzer Scenograf: Frederikke Dalum Lysdesigner: Mads Lindegaard Lyddesign: Emil Bøll Musikalsk arrangement: Ingvild Skandsen Foto: Rumle Skafte

Forestillingen varer en time og 40 minutter, og der anvendes røg og stroboskoplys i forestillingen.

Forestillingen spiller på Scene 1.

Læs mere

Anmeldelser

  • "Stærkt charmerende musiktreaterhybrid... Alexander Mayah Larsen stråler som Orhan i midten... Anna Malzer mestrer med sin legesyge præcision at bruge humor og ironi til at tale om det alvorlige uden at falde i distancefælden... Fuld af overskud, skider på det perfekte, og lykkes med at ramme noget unikt i tiden... Skønneste sexscene set længe til ordene fra intet mere kitsch end Poul Krebs Sådan nogen som os... Hylder mangfoldigheden"
    Iscene
  • "Rørende menneskeligt og båret af en smittende gejst... Det er vildt at lave en musical om ufoer - og så med bare fire skuespillere, der også skal levere musikken på instrumenter, de lige skulle lære at spille på!... Men endnu mere vildt er det, at Mungo Park i Allerød efter 10 års sejlivet indsats kunne slå dørene op for et flot ombygget teater med en helt ny teatersal... Det sendte den nye kulturminister Jakob Engel-Schmidt ud på sin første officielle fremtræden med ord som »et eksempel til efterfølgelse«... Den nye ufomusicalhybrid 'Ingenmandsland' er i hvert fald ikke set før... Et spændende friktions-lystent koncept at ville gå løs på musicalgenren med en historie om nogle uglesete ufonørder... Skuespillere håndterer deres stemmer og instrumenter med en rørende menneskelighed, på usikker grund, men med en fængende gejst... Det swinger godt... Ret sjovt... Som Orhan er Alexander Mayah Larsen en skøn, insisterende nørd med en egen varme og stædighed.. Det fungerer i det hele taget super godt med friktionen mellem det popkulturelt kendte eller dig-og-mig-nære og så det store ukendte rum... Ægte musicalagtigt gælder det i 'Ingenmandsland': Når følelser eller drama blusser op, så frem med sangen!... Vi åd det hele som en stor flok tamduer.For ufofeberen er på ny over os... Mungo Park viser, at de har bevaret evnen til at kaste sig ud i noget nyt"
    Politiken
  • "Vi mærker tydeligt Anna Malzers kunstneriske og politiske ambitioner: nyskrevet dramatik, kønsmæssig balance i det kreative team samt rummelighed og 'multikulti' på scenen såvel som i temaerne... INGENMANDSLAND lægger sig fint i forlængelse af Mungo Parks forestillinger SPEJLMANDEN og klimakradseren AT LÆRE AT DØ... Alexander Mayah Larsen formidler flot det kejtede og let nørdede... Henrik Prip er betagende intens som den konspirerende eneboer Finn Heino"
    Jyllands-Posten
  • "Bobler af musikalitet og energi... Rigtig sjovt set, at lave en musical ud af emnet ufo'er... Leveres følsomt af altid gode Henrik Prip som UFO hippie... Laura Kjær er bare hammer sej på de trommer, og præsterer godt som Sandhedssøgeren... Stykket munder ud i i en kærlig, enkel poesi om det smukke i at TRO på noget... Mungo Park er fuld af talent og ikke bange for at tage chancer. UFO-eventyret Ingenmandsland har ægte Mungo-atmosfære"
    DETSKUDUSE.DK
  • "Overbevisende skuespil... Fyldt med Mungo Parks DNA... Sangteksterne får en helt ny betydning og kan tolkes ind i stykkets handling. Et godt og virkefuldt greb... Som publikum er man frisk på at være nysgerrig og kaste sig ud på det dybe vand"
    Out & About
  • "Publikum føler sig som forkælet i en luksusbiograf... Forestillingen fortjener æren af at åbne den nye teatersal... Udført med en god del ungdommeligt vovemod og forankret i en teatermæssig kunnen, som aldrig bør overses... Giver det modtagelige Mungo Park-publikum en oplevelse i stil med de samfunds-sammenstød, teatret gerne spiller frem... Henrik Prip spiller aldeles glimrende ud over rampen"
    Frederiksborg Amts Avis
  • "Det er godt set af Mungo Park, at interessen for ufoer og liv i rummet i disse år er stigende... Både Alexander Mayah Larsen og Henrik Prip glimrer i deres præstationer"
    Weekendavisen
  • "En smuk debut på Mungo Parks nye scene... Ingenmandsland er Mungo Park classic... Stort set umuligt ikke at trække på smilebåndet. Næsten lige så umuligt ikke at knibe en tåre... Skuespillerne klarer det strålende trods sparsomme forudsætninger at selv stå for musik, sang og spil... En pragtrolle til Henrik Prip... Der er højt humør og spilleglæde... Underholdningsværdien ligger både i legen med popteksterne, de ret alternative fremførelser af sangene, en god skovlfuld stikpiller til aktuelle fænomener og i hele opførelsens evne til med enkle midler at suge os ind i dramaet... Der er med andre ord al mulig grund til at tage ”hele vejen” til Allerød for – måske – at opleve ufoer og i hvert fald føle sig glimrende underholdt i den helt nye og anderledes teatersal... Ingenmandsland har alle forudsætninger for at blive et trækplaster for Mungo Park... Det minimalistiske trick med skuespillerne som eget orkester virker faktisk... Laura Kjær virker ualmindeligt veloplagt bag trommerne, og Søren Birch Plum lader faktisk til at kunne det meste... Det at en kommune som Allerød, støtter en state-of-the-art teaterbygning med oprørsk kunstnerånd er i sig selv forfriskende anderledes"
    POV International
  • "Fuld feststemning... Virkelig forfriskende at se, at en musicalopsætning ikke behøver være et gigantisk maskineri, som fortæller storladne kærlighedshistorier... Mungo Park har endnu en gang formået at fortælle en spændende historie på en måde, vi ikke havde forestillet os muligt... Humoristiske lille musikforestilling... Særligt Henrik Prip står som sædvanlig enormt skarpt... Det unge talent, Alexander Mayah Larsen, formår også at skabe en yderst elskværdig karakter... Temaet i Ingenmandsland er almengyldigt, for det handler grundlæggende om, hvordan vi kan rumme og elske folk, der oplever verden fundamentalt anderledes end os selv... Dramatiker Nanna Tüchsen lykkes på fineste vis med at balancere forskellige hensyn i denne historie, hvor vi både undersøger, kritiserer og giver plads til mennesker med et lidt anderledes verdenssyn"
    Den 4. Væg
  • "Måske er det enkelheden og nøgenheden, der betager. For det er stort og skævt tænkt, og faktisk så vildt, at det umulig kan lykkes, men det gør det!... Underet sker, alt det akavede finder sin egen sære balance i denne usædvanlige forestilling i Mungo Parks nye fine teatersal i Allerød...Musiknumrene er så kunstfærdigt arrangeret og sammenvævet af Ingvild Skandsen sammen med den øvrige musik, at det ikke bare bliver spiseligt, men ligefrem lækkert, for det er så frækt gjort og virker så overrumplende, at jeg når at nyde musikken, inden jeg opdager, hvad det er, og på det tidspunkt sidder jeg allerede og slår takten med foden, helt forført... Deres stemmer klinger smukt sammen, og musikken er, hvad de selv formår at frembringe på scenen... Scenografien af Frederikke Dalum er på samme måde som det øvrige, yderst sparsom, men meget velfungerende... Henrik Prips karakter Finn Heinos beretning er lige så fantastisk som alt det øvrige, men den er også rørende. Ikke mindst eftersom Prip ER Heino. Henrik Prip formår at få det hele til at bundfælde sig. Han bliver det prisme som det hele kan ses igennem. Det er stort spil"
    Michael Svennevig
  • "Når det virker, virker det fænomenalt... Os publikum har fået en ny flot teatersal og hurra for det... Henrik Prip er fænomenal, rørende og fin som Ufo-entusiasten, der måske har svaret på alle hemmelighederne. Også Alexander Mayah Larsen imponerer. Han formår at få en troværdig og rørende karakter ud af den ellers noget kedelige ingeniørtype. Også Laura Kjær og Søren Birch Plum viser gode takter... De fire skuespillere spiller og synger hjertet ud... Et fint forsøg ud i det musikdramatiske"
    Enturikulturland