En uromantisk komedie om hjertesorg
Er du nogensinde blevet forladt? Skilt? Gået fra? Eller bare afvist, igen igen?
SÅ er SMASK noget for dig!
Tre mennesker befinder sig i den desperate, ynkelige, sårbare og smågale tilstand, som vi alle sammen kender, når man bliver alene igen. Det unge instruktørtalent Anastasia Nørlund undersøger med SMASK, hvad der sker med det moderne menneske, når det forlades – hvordan klarer vi det at blive fravalgt, i en verden hvor vi er vant til at få det, vi vil have? Forestillingen er som en grotesk, unheimlich, omvendt ”Love Actually” – en uromantisk komedie. Tre forskellige fortællinger (eller dramatikere, hvis det er vigtigt) giver hver deres bud på et karakterportræt af en kærestesorgsramt i denne sammenflettede multiplotfortælling.
Tag din nabo, mor, drukven, fysioterapeut, ekskæreste eller veninde i hånden og oplev en lige dele trøstende omfavnelse og provokerende spejling!
Varighed: 1 t. 30 min.
OBS! Der anvendes stroboskoplys og røg i forestillingen.
Medvirkende: Henrik Prip, Rikke Westi og Nana Morks Iscenesættelse og bearbejdelse: Anastasia Nørlund, ”Med venlig hilsen din ekskone”: Zakiya Ajmi ”Allehelgensaften”: Rasmus Krone ”Klubben”: Oprindelig idé: Marie Bjørn. Deviset og bearbejdet af: Anastasia Nørlund Scenografi: Frederikke Dalum Lyddesign: Emil Bøll Lysdesign: Mikkel Givskov Fotograf: Zuhal Kocan
Forestillingen spiller på Scene 1.
Anmeldelser
-
"Mungo Park får med karakteristisk gåpåmod en god del sjov ud af hjertesorgen: en hjertesorgskomedie spicet op med lidt gys... Instruktør Anastasia Nørlund får løst det rigtig godt med en gysende undertone og ved at fyre op under den korporlige komik og det absurde i at være i sine følelsers vold... Spændende intim relation mellem gyset og den indre død i kærlighedstabet... Desperationen ulmer i Zakiya Ajmis tekst med den ildevarslende titel 'Med venlig hilsen din ekskone'... Skuespillertrioen spiller medrivende godt med den 40-års jubilerende Henrik Prip som animerende drivkraft... Nana Morks overulykkelige, konstant forelskede teenager er inderligt skøn... Gyset får liv i 'Allehelgensaften' af Rasmus Krone med afsæt i en herligt absurd situation... Henrik Prips rørende, fascinerende småsnakkende 60-årige mand... Løssluppent og løst frem-improviseret... En underholdende gang hjertesorg"Politiken
-
“Skal opleves… Optager publikum stærkt… Det er genkendeligt, meget trist og håbløst uoverskueligt. Samt morsomt… God oplevelse… Værd at ofre opmærksomhed, for det er nutidig dramatik i en uforfærdet udgave”Frederiksborg Amts Avis
-
"Svært ikke at blive forelsket i SMASK… Kan meget let kan få klassikerrang på Mungo Parks repertoire ved siden af fx Kvinde kend din krop… Teksten er et mesterværk… Perfekt underspillet… Er det sjovt? Ja for pokker. En form for ur-humor… Vi mærker smerten bag ordene… Suverænt billedsprog… Timingen sidder lige i skabet”
-
“En fantastisk lille rejse i de følelser vi alle kommer ud for på et tidspunkt… Netop genkendeligheden i Mungo Parks sorg-potpourri er det store scoop i de unge dramatikeres tekster… Rikke Westi levede helt op til ensemblets høje standard… Frederikke Dalums klogt opbyggede, samt køligt afvisende og meget hvide scenografi… Hold kæft hvor er det grineren… Pinagtigt genkendeligt, men kosteligt morsomt… SMASK på Mungo Park er unge stemmers bud på sorgterapi, iscenesat med raffineret ildhu og tragikomisk underspillet, så man er sikker på det gør ondt. I lattermusklerne.”
-
“Sjovt og lattervækkende… Endnu en fiks, velspillet og underholdende teaterleg hos Mungo Park… Skuespillerne, iscenesættelsen og scenografien sejrer overbevisende… Lykkes fint for Mungo’erne og instruktøren Anastasia Nørlund… Henrik Prip er, som jeg gang på gang skriver, en virkelig god karakterskuespiller og løfter niveauet. Sara Fanta Traore og Nana Morks matcher ham flot… Instruktøren Anastasia Nørlund får på en let og logisk måde kædet de tre historier sammen… Det føles naturligt med disse triste og alligevel morsomme eksempler på tabt kærlighed sat ind i et semiabsurd miljø… Forestillingens styrke og humor er balancegangen mellem en trist venteværelsesrealisme og en gruende absurdisme… Nana Morks spiller formidabelt.”
-
“Vi grinte, så vi havde helt ondt i kinderne… SMASK formår at ramme en humor, der ud fra publikums respons at dømme, falder i en bred smag og aldrig falder for fristelsen og bliver falde-på-halen dumt… Skuespillerne får alle skabt nogle virkelig helstøbte karakterer, som med en blanding af en fysik samt et enormt nærvær, far skabt et udtryk, der ikke bare er hø-hø sjovt, men ægte morsomt… Alle historierne er virkelig sjove, og på en gang enormt absurde og genkendelige… Tænk Love Actually bare med omvendt fortegn… Der er få teatre, der som Mungo Park kan skabe forestillinger, som både er moderne, flotte, sjove og udfordrende… Vi sidder og griner næsten fra start til slut… I en smuk forening af tre virkelig gode tekster, genialt skuespil og en beskeden men flot scenografi, er SMASK endnu et eksempel på en succesfuld og gennemført forestilling fra det lille egnsteater… Der bliver med simple virkemidler skabt smukke og poetiske billeder… Teksterne er generelt virkelig godt skrevet, men frem for alt vil vi virkelig gerne fremhæve de tre skuespilleres udførelse… Rytmen og flowet i SMASK fungerer virkelig godt… SMASK formår at fremstå som en samlet og helstøbt fortælling.”
-
“Vedkommende og morsomt baseret på en kerne af alvor… Anastasia Nørlund får bundet de tre historier godt sammen i et mix af forstening, sarkasme, hæmningsløs gråd og tapper humor… Henrik Prip er rørende som manden, der rummer et væld af følelser, men som gik i stå et sted undervejs i sit parforhold… Nana Morks tramper lige i hjertet med sin manglende livsevne og snot, tårer og blod silende ned over ansigtet… Bag grinene får SMASK fat i det porøse og giver det plads… SMASK er brugsteater på den moderne måde, der karakteriserer Mungo Parks repertoire under Anna Malzer.”
-
"Moderne morskabsteater... Ustyrlig morsomt spillet af Henrik Prip... Et godt bud på en moderne komedie om den tabte kærlighed... Sara Fanta Traore har alle de rigtige udtryk som den desperate og ulykkelige ekskone og får teksten til at leve... Let og luftrigt teater der nemt glider ned og latterne ruller ofte ind"XQ28.dk
-
"SMASK er velfungerende og meget morsom på en pinagtig, overvældende måde… Vi går sørme med på spøgen, for det er udført så overbevisende… Balancerer på en knivsæg mellem det morsomme og det tragiske. Det er en svær balance, der lykkes… Vi bliver simpelthen charmeret og vundet over af den fine iscenesættelse og det gode spil i de tre roller, og får lyst til at le med.”