TATOVERING er en forestilling, der er lige så personlig, som den er global og lige så in-your-face som den er sårbar.
Imens en kvinde i 20’erne forsøger at tage afsked med den far, som hun aldrig har kendt, trevler hun sin rå ungdom op så man kan lugte kartoffelmosen fra Kentucky Fried Chicken og høre ekkoet af de afdøde amerikanske rappere til morgenfesterne – i et miljø hvor der tales 20 forskellige sprog i opgangene, men få taler ét flydende.
Det er absurd og morsom feminin selvjustits fra blokken, da hun hævngerrigt ydmyger sin meget ældre butikschef, fordi han lægger an på hende og veninden. Men det er også livsændrende alvor, når en af drengene drager i krig i Afghanistan og kommer tilbage i en kiste.
TATOVERING er en spontan, øm, rablende run-down af en faderløs ungdom. Fra en datter til sin døende far, der først ringer, da det er for sent. Så frisk og uden filter at forestillingen “svier i øjnene”.
Anna Malzer om forestillingen:
“Jeg er selv vokset op i et miljø, hvor jeg i min ungdom oplevede en række dødsfald blandt unge mænd omkring mig. TATOVERING er selvfølgelig fiktion, men temaet er både personligt og politisk for mig som dramatiker. Jeg skrev teksten lige efter min egen far også døde for tidligt. Den handler ikke om ham specifikt, men historien strømmede ud af mig, og derfor emmer den nok af et slags kontroltab, en rablen der nogle steder er vrøvlende og nogle steder knivskarp – en tone som jeg ikke var kommet til, hvis jeg ikke stod midt i en krise, da jeg skrev den”
OBS! Der anvendes stroboskoplys og kraftig røg i forestillingen. Røgen er vandbaseret og ufarlig.
Medvirkende: Rikke Westi og Marie-Lydie Nokouda Instruktør: Anna Malzer, Tekst- og instruktionskonsulent: Mikkel Flyvholm, Dramatiker: Anna Malzer, Scenograf: Simone Bartholin, Lysdesign: Mikkel Givskov, Lyddesign: Emil Bøll, Coverfoto: Alexander Kaiser Lauritzen, Pressefotos: Simone Bartholin & Catrine Zorn
Varighed: Ca. 65 min., Alder: Anbefalet fra gymnasiet (fra 16 år)
Forestillingen spiller på Scene 1.
Anmeldelser
-
"Stærkt generationsportræt, der er slående direkte og overbevisende... Kvikt og stærkt... Nysgerrigt og provokerende"Frederiksborg Amts Avis
-
"28-årig teaterkomet imponerer igen... TATOVERING gør kvindelig ungdom relevant for alle... Det er en scenekunstnerisk magtdemonstration. Mungo Parks teaterdirektør Anna Malzer kan det hele: Værket er – ikke mindst sprogligt – smukt og billedrigt, og udtrykket er gennemtænkt og stærkt kommunikerende...Dels en troværdig følsomhed og sårbarhed og dels en skræmmende og ikke mindre troværdig fandenivoldskhed. Med ”Tatovering” cementerer Anna Malzer sin position som vores nye, spændende dramatiker og instruktør"
-
"Anna Malzer har endnu engang vist, at hun er dansk scenekunsts power-woman no. 1... Malzer er lyset for enden af tunnelen – den stemme, vi unge har savnet i dansk scenekunst... Jeg vil anbefale alle at tage ind og opleve denne øjenåbner af en forestilling... Malzer giver stemme til historierne fra de unge, der ikke er vokset op i pæne villakvarterer, men i falmede, grå sociale boligbyggerier. De unge, der ikke kun hedder Mads og Mikkel, men Abdi og Hussein... Det er så befriende at træde ind i et teaterrum, hvor der gives plads til netop de historier... En vigtig forestilling, med fremragende skuespilpræstationer og smuk tekst, som taler ind i vigtige og altid aktuelle debatter og temaer som diversitet, ungdom, sorg og kærlighed."
-
"Helt genialt... Energisk, provokerende, opløftende og rørende ungdomsportræt... Pragtfuld tekst"
-
"Råt, ømt og spontant... Det er et stykke, der fascinerer... Rent sprogligt er det ømt rablende... Perfekt balance mellem kroppe i interaktion og ensom monolog på scenen... Følelsesfuldt og verdensvendt teater, det er uironisk og ordrigt, teksterne har litterært shine, og det tager chancer"
-
“Anna Malzer er en triumf… Anna Malzers anden fuldtræffer... Det er ballademinder fra et kantet, hengivent liv fortalt med teenagepigens påståelige, uimodståelige diktion, og det er ungdomsteater for alle aldre… Det er overraskende, at et så lille stykke kan splintre i så mange retninger, men stadig føles tæt og kunstnerisk sammenhængende… Skuespillerne har en forelsket dynamik, et hviskende, dansende samspil, jeg ikke kan blive træt af at betragte… Malzer skildrer en ung virkelighed, som minder om den, jeg kan kigge ud ad vinduet og se fra min lejlighed på Amager. Små popstjerner i Adidas-sæt foran Kebabvognen, som ikke plejer at kunne gå i teatret og se sig selv... Der er en insisteren på det folkelige i Malzers linje: men en folkelighed, der går i sneakers med guldkant”
-
"Rap samtidskomedie... Knivskarp og fornøjelig komedie... Der spilles forrygende godt i en effektiv scenografi. ... Rammer elegant... Forestillingen er kort - men dens påvirkning varer længe... Iscenesat stramt og med en befriende ironisk distance... Rammer den usikkerhed og angst i en generation der har svært ved at håndtere sorg og død"
-
"Det unge, brusende teatertalent Anna Malzer er ikke bange for at eksperimentere... Fungerer enormt godt... Skønne scener, især dér, hvor der bliver skruet op for kompleksiteten"
-
"Vidunderlig! De to skuespillerinder spiller røven ud af bukserne på overbevisende vis og har timing og nerve, som bærer forestillingen... Fantastisk præstation... Vedkommende socialrealisme... Se den!"
-
"Jeg er blæst fuldkommen bagover af skuespilpræstationerne... På elegant vis formår den at skabe det samme følelsesmæssige clash hos mig, som den unge kvinde i forestillingen føler. Det gør de sorgfulde følelser langt mere effektfulde... Troværdig, sjov og sorgfuld... Vellykket... All in i hele følelsesspektret"
-
"Pivfrisk omgang kvalitetsteater fra Anna Malzer, dansk teaters drama-darling number one lige nu... Blæser både publikum og anmeldere bagover... Det er noget med MÅDEN, Anna Malzers måde. Et pivfrisk take på ord, iscenesættelse, tempo, scenografi, musikalske kulisser og tematik... Hvilket manus!... Skarpt, skægt, nærværende, cool og rørende... Teater, der helt sikkert er rettet mod et ungt publikum, men som både underholder og gør nas på alle rækker, ikke mindst de fædrene... Iscenesættelse og produktionsdesign er ungt, enkelt og med orn’lig smadder på lys og pumpende beats... Skønt og herligt... Hårdt og pågående... Så salen taber underkæben"
-
"En kaskade af ord, skrevet i vildskab... Voldsom... Jeg er blæst bagover af de to skuespillere - de giver teksten liv og lidenskab... Sorgen, vreden og begejstringen får plads"
-
"Fuld af ungdommelig energi... Hårdtslående og gør intet for at indynde sig... Flot og kompromisløst"
-
"Replikkerne, den sproglige virtuositet og det dynamiske samspil mellem de to figurer, bærer forestillingen frem... TATOVERING får tag i publikum, fordi Malzer giver plads til, at publikum selv danner sine billederne omkring de mikrokulturer, de forskellige optrin udspiller sig i... Forestillingens figurer har en indbygget skrøbelighed, der gør den én time korte forestilling troværdig, når eksistensen for alvor sættes i spil med tatoveringer på sjælen"
-
”Råt og hårdtslående i sin autencitet og nøgen og ærlig i sin sårbarhed. Sådan er forestillingen 'Tatovering'. Den er markant og det er voldsomt godt teater…lander med alt sin fandenivoldskhed i armene på et overgivende publikum. Forestillingen handler om ungdommen, ikke set fra en pænt klippet motorvej med autoværn, men mere fra en vindueskarm hvor lyset fra en gadelygte lander på en pakke skunk.”
-
SKOLER OG GRUPPER
Til skoleklasser og større grupper kan bestilles via formularen her.