TATOVERING

Næste Forestilling: 2. nov > Periode: 2. nov - 3. dec

TATOVERING er en forestilling, der er lige så personlig, som den er global. Lige så usentimental som den er in-your-face, og lige så hård som den er sårbar.

Alt imens en kvinde i 20’erne forsøger at tage afsked med den far, hun aldrig har kendt, trevler hun sin rå fortid op – så man kan lugte alt fra kartoffelmosen hos Kentucky Fried Chicken til at høre ekkoet af de afdøde amerikanske rappere til morgenfesterne.

Der tales 20 forskellige sprog i opgangene, men kun få taler ét flydende.

Det er absurd og morsom feminin selvjustits fra blokken, da hun hævngerrigt ydmyger sin meget ældre butikschef, da han lægger an på hende og veninden. Men det er også livsændrende alvor, da en af drengene drager i krig i Afghanistan og kommer tilbage i en kiste.

TATOVERING er en spontan, øm, rablende run-down af en faderløs ungdom. Fra en datter til sin døende far, der først ringer, da det er for sent. Så frisk og uden filter at forestillingen “svier i øjnene”.

Anna Malzer om forestillingen:
“Jeg er selv vokset op i et miljø, hvor jeg i min ungdom oplevede en række dødsfald blandt unge mænd omkring mig. TATOVERING er selvfølgelig fiktion, men temaet er både personligt og politisk for mig som dramatiker. Jeg skrev teksten for to måneder siden, lige efter min egen far også døde for tidligt. Den handler ikke om ham specifikt, men historien strømmede ud af mig, og derfor emmer den nok af et slags kontroltab, en rablen der nogle steder er vrøvlende og nogle steder knivskarp, en tone som jeg ikke var kommet til, hvis jeg ikke stod midt i en krise.”

Mungo Parks teaterdirektør Anna Malzer vandt i 2019 en Talentpris til Årets Reumert for hendes dramatikerdebut 16:29. Læs mere her. 

OBS! Der anvendes stroboskoplys og kraftig røg i forestillingen. Røgen er vandbaseret og ufarlig.

Mungo Park følger naturligvis myndighedernes seneste retningslinjer for kulturinstitutioner, og det er derfor trygt og sundhedsmæssigt forsvarligt for både publikum og personale at gå i teatret på Mungo Park.
Det betyder at vi har et reduceret antal billetter til hver forestilling pga. den afstand der er påbudt mellem gæsterne i salen. 

Grupper, der i forvejen har tæt kontakt, kan sidde ved sammenhængende sæder. Hvis du i forbindelse med billetkøb ikke kan finde sammenhængende pladser til din gruppe, er du velkommen til at kontakte billet@mungopark.dk for hjælp.

Vi tager forbehold for, at vi ikke kan garantere de eksakte pladser, der fremgår at købte billetter. Det kan blive nødvendigt at omplacere publikum efter myndighedernes forskrifter. Vi håber naturligvis på jeres forståelser for dette. 

Retningslinjerne på Mungo Park er: 

• I foyeren må du kun sidde ved et bord eller stå i kø til baren eller toilettet.

• Hvis der ikke er ledige siddepladser i foyeren, bedes du derfor finde din plads i salen og må gerne medbringe eventuelle køb fra baren.

• Vær opmærksom på, at personalet kan anvise dig en anden plads, end den du har købt, så vi kan overholde de aktuelle retningslinjer.

• Garderoben er lukket. Læg derfor jakken på det tomme sæde ved siden af dig i teatersalen.

• Bliv siddende, efter du har klappet. Så lukker vi publikum ud lidt ad gangen.

• Vi stoler på, at vores publikum overholder de gængse retningslinjer. Skulle du føle dig det mindste syg, bytter eller refunderer vi med glæde dine billetter.

Med alt dette sagt er Mungo Park stadig sig selv, og det håber vi også, at du vil være.

Vi ses på Mungo!

Anmeldelser

  • "Stærkt generationsportræt, der er slående direkte og overbevisende... Kvikt og stærkt... Nysgerrigt og provokerende"

    Frederiksborg Amts Avis
  • "28-årig teaterkomet imponerer igen... TATOVERING gør kvindelig ungdom relevant for alle... Det er en scenekunstnerisk magtdemonstration. Mungo Parks teaterdirektør Anna Malzer kan det hele: Værket er – ikke mindst sprogligt – smukt og billedrigt, og udtrykket er gennemtænkt og stærkt kommunikerende...Dels en troværdig følsomhed og sårbarhed og dels en skræmmende og ikke mindre troværdig fandenivoldskhed. Med ”Tatovering” cementerer Anna Malzer sin position som vores nye, spændende dramatiker og instruktør"

    Jyllands-Posten
  • "Anna Malzer har endnu engang vist, at hun er dansk scenekunsts power-woman no. 1... Malzer er lyset for enden af tunnelen – den stemme, vi unge har savnet i dansk scenekunst... Jeg vil anbefale alle at tage ind og opleve denne øjenåbner af en forestilling... Malzer giver stemme til historierne fra de unge, der ikke er vokset op i pæne villakvarterer, men i falmede, grå sociale boligbyggerier. De unge, der ikke kun hedder Mads og Mikkel, men Abdi og Hussein... Det er så befriende at træde ind i et teaterrum, hvor der gives plads til netop de historier... En vigtig forestilling, med fremragende skuespilpræstationer og smuk tekst, som taler ind i vigtige og altid aktuelle debatter og temaer som diversitet, ungdom, sorg og kærlighed."

    Ungt Teaterblod
  • "Helt genialt... Energisk, provokerende, opløftende og rørende ungdomsportræt... Pragtfuld tekst"

    Sceneblog
  • "Frisk så det svier i øjnene... En flyvende tornado af livserfaring"

    GregersDH
  • “Anna Malzer er en triumf… Anna Malzers anden fuldtræffer... Det er ballademinder fra et kantet, hengivent liv fortalt med teenagepigens påståelige, uimodståelige diktion, og det er ungdomsteater for alle aldre… Det er overraskende, at et så lille stykke kan splintre i så mange retninger, men stadig føles tæt og kunstnerisk sammenhængende… Skuespillerne har en forelsket dynamik, et hviskende, dansende samspil, jeg ikke kan blive træt af at betragte… Malzer skildrer en ung virkelighed, som minder om den, jeg kan kigge ud ad vinduet og se fra min lejlighed på Amager. Små popstjerner i Adidas-sæt foran Kebabvognen, som ikke plejer at kunne gå i teatret og se sig selv... Der er en insisteren på det folkelige i Malzers linje: men en folkelighed, der går i sneakers med guldkant”

    Weekendavisen
  • "Råt, ømt og spontant... Det er et stykke, der fascinerer... Rent sprogligt er det ømt rablende... Perfekt balance mellem kroppe i interaktion og ensom monolog på scenen... Følelsesfuldt og verdensvendt teater, det er uironisk og ordrigt, teksterne har litterært shine, og det tager chancer"

    Politiken
  • "Imponerende, bliv ved! Formfuldendt... Smukt, effektfuldt og lidt skræmmende"

    Kulturkupeen
  • "Rap samtidskomedie... Knivskarp og fornøjelig komedie... Der spilles forrygende godt i en effektiv scenografi. ... Rammer elegant... Forestillingen er kort - men dens påvirkning varer længe... Iscenesat stramt og med en befriende ironisk distance... Rammer den usikkerhed og angst i en generation der har svært ved at håndtere sorg og død"

    XQ28.dk
  • "Det unge, brusende teatertalent Anna Malzer er ikke bange for at eksperimentere... Fungerer enormt godt... Skønne scener, især dér, hvor der bliver skruet op for kompleksiteten"

    Information
  • "Vidunderlig! De to skuespillerinder spiller røven ud af bukserne på overbevisende vis og har timing og nerve, som bærer forestillingen... Fantastisk præstation... Vedkommende socialrealisme... Se den!"

    KulturKongen
  • "Den skal nok sætte gang i snakken"

    POV International
  • "Jeg er blæst fuldkommen bagover af skuespilpræstationerne... På elegant vis formår den at skabe det samme følelsesmæssige clash hos mig, som den unge kvinde i forestillingen føler. Det gør de sorgfulde følelser langt mere effektfulde... Troværdig, sjov og sorgfuld... Vellykket... All in i hele følelsesspektret"

    Den 4. Væg
  • "Pivfrisk omgang kvalitetsteater fra Anna Malzer, dansk teaters drama-darling number one lige nu... Blæser både publikum og anmeldere bagover... Det er noget med MÅDEN, Anna Malzers måde. Et pivfrisk take på ord, iscenesættelse, tempo, scenografi, musikalske kulisser og tematik... Hvilket manus!... Skarpt, skægt, nærværende, cool og rørende... Teater, der helt sikkert er rettet mod et ungt publikum, men som både underholder og gør nas på alle rækker, ikke mindst de fædrene... Iscenesættelse og produktionsdesign er ungt, enkelt og med orn’lig smadder på lys og pumpende beats... Skønt og herligt... Hårdt og pågående... Så salen taber underkæben"

    Detskuduse.dk
  • "En kaskade af ord, skrevet i vildskab... Voldsom... Jeg er blæst bagover af de to skuespillere - de giver teksten liv og lidenskab... Sorgen, vreden og begejstringen får plads"

    En Tur i Kulturland
  • "Fuld af ungdommelig energi... Hårdtslående og gør intet for at indynde sig... Flot og kompromisløst"

    Michael Svennevig
  • "Replikkerne, den sproglige virtuositet og det dynamiske samspil mellem de to figurer, bærer forestillingen frem... TATOVERING får tag i publikum, fordi Malzer giver plads til, at publikum selv danner sine billederne omkring de mikrokulturer, de forskellige optrin udspiller sig i... Forestillingens figurer har en indbygget skrøbelighed, der gør den én time korte forestilling troværdig, når eksistensen for alvor sættes i spil med tatoveringer på sjælen"

    Peripeti
Publikum Synes



Publikums kommentarer

  1. Stærk, vibrerende sårbar, insisterende og poetisk tekst, der giver indblik i en ung kvindes overlevelseskraft i et hudløst og barsk miljø og viser hvordan hendes urkraft vækkes midt i det smertefulde fravær af en far. Stærkt, sart, sanseligt og vildt underholdende spillet af de to skuespillerinder. NU er der teater i byen, tak ❤️

    Puk Scharbau
    Østerbro
Hvad synes du?

Alle Felter skal udfyldes 350 tegn tilbage


Kommentarer uden korrekt navn fjernes. Din adresse bliver ikke vist

Uge 45
man
02
nov
TATOVERING
kl. 20.00 Mungo Park
tir
03
nov
TATOVERING
kl. 20.00 Mungo Park
Uge 49
tir
01
dec
TATOVERING
kl. 20.00 Mungo Park
ons
02
dec
TATOVERING
kl. 20.00 Mungo Park
tor
03
dec
TATOVERING
kl. 20.00 Mungo Park

Fakta

Medvirkende

Nana Morks

Sara Fanta Traore

Instruktør

Anna Malzer

Tekst- og instruktionskonsulent

Mikkel Flyvholm

Dramatiker

Anna Malzer

Scenograf

Simone Bartholin

Lysdesign

Mikkel Givskov

Lyddesign

Emil Bøll

Varighed

Ca. 65 min.

Alder

Anbefalet fra gymnasiet (fra 16 år)

PRESSE

Kontakt kommunikationschef Troels Kranker på tlf. 20 78 94 01 // troels@mungopark.dk